Hoe maak je een sterke categorievisie? Het volgende stappenplan kan je daarbij helpen. Maar wellicht moet je jezelf eerst vragen of je wel een categorievisie nodig hebt.
- Trends & Insights
- (algemene) markttrends
- categorietrends
- consumenteninzichten
- shopperinzichten
Belangrijkste bronnen: trendrapporten, expertkennis, marktonderzoeken, in- en externe databronnen.
- Categoriedefinitie
Een categorie is een groep van producten die door consumenten/shoppers als één geheel wordt gezien, omdat deze producten voorzien in dezelfde behoefte. Vaak zijn dit substitutieproducten, zoals verschillende soorten broodbeleg. Maar het kunnen ook complementaire producten zijn, zoals een cakemix en glazuur voor op de cake.
- Categorievisie
Een categorievisie laat zien waar de categorie over een aantal jaren kan staan, en hoe fabrikanten dit samen met retailers kunnen realiseren.
- Strategie/Strategische groeidrijvers
Strategische groeidrijvers zijn de strategieën die je als fabrikant samen met de retailer gaat volgen om categoriegroei te bewerkstelligen
- Tactics
De tactics zijn de daadwerkelijke activiteiten die je gaat uitvoeren, geleid door de strategische groeidrijvers. Denk hierbij aan: prijs, promoties, assortiment, innovatie, schap, instore marketing, trade marketing.
- Evaluatie
Uiteraard is het belangrijk regelmatig de tactics en hun bijdrage aan de strategische groeidrijvers te evalueren en aan de hand daarvan bij te sturen.
Eén gedachte over “Categorievisie”
Reacties zijn gesloten.